cyklobrani

Authorská poradna pro cyklisty - DÍL ČTVRTÝ

Užijte si podzim a zimu na kole

Podzim je zcela určitě krásný svou nepřebernou barevností a stojí za to vyrazit do přírody. Obzvláště na kole si kouzlo podzimní krajiny užijete o to víc.  Počasí už sice není tzv. na kraťasy - teploty jsou kolísavé, studený až vlezlý vítr, časté deště nejsou výjimkou a tedy ani terén není zcela ideální. Správné teplé oblečení a dodržování bezpečnosti na kole jsou tak první naší radou pro podzimní putování krajinou a nejen přírodním terénem.

Jaké jsou další tipy a rady, jak si pohodově užít podzimní vyjížďky? 

Nepodceňujte své zdraví

Předtím než se na podzim, který je i tak klasickým obdobím lehkých viróz a "rýmeček", vydáte na kolo, dobře zvažte svůj zdravotní stav a aktuální kondici. Pokud se jen trochu necítete dobře, raději na kolo nevyrážejte, anebo dobře přizpůsobte, třeba další vrstvou navíc, své oblečení. Zvažte také terén, místo a aktuální počasí, které je očekáváno. Jinak byste se zcela určitě měli obléct do otevřeného terénu, kde může více foukat a jinak, pokud předpokládáte, že by vás během vyjíždky mohlo překvapit pár kapek deště. To také souvisí s tím, že rozdílně by se měli oblékat majitelé "silniček" (na silnicích opět více fouká a dosažené rychlosti a větru nemluvě) a uživatelé horských či jiných rekreačních kol, kteří se pohybují např. po lesních cestách, kde je pocitová i skutečná teplota zcela jiná.

Bez funkčního oblečení ani ránu

Základním oblečením při každém podzimním i zimním sportu a ani kolo není výjimkou je fukční prádlo, která zajišťuje "odsun" vlhkosti i případného nadbytečného tepla směrem od pokožky. Zároveň vás ale také v nutném teple udržuje.

Dále pak uzpůsobte vrstvy dle aktuálních podzimních či zimních teplot: 

  • 15 – 20 °C: funkční tričko, dres s dlouhými rukávy nebo dres s krátkými rukávy + návleky na ruce, krátké kalhoty s návleky na kolena nebo tříčtvrteční kalhoty, brýle, ponožky, letní rukavice, do kapsy větrovku nebo vestu
  • 10 – 15 °C: funkční tričko, zateplený dres s dlouhými rukávy, vesta nebo větrovka, zateplené tříčtvrteční nebo dlouhé kalhoty, čelenka nebo šátek pod přilbu, brýle, dlouhoprsté rukavice, teplejší ponožky nebo návleky na tretry, do kapsy cyklopláštěnku
  • 5 – 10 °C: funkční tričko, zateplený dres s dlouhými rukávy, membránová bunda, zateplené dlouhé kalhoty, bandana nebo čepička pod přilbu, brýle, dlouhoprsté zateplené rukavice, zimní tretry nebo neoprenové (zateplené) návleky na tretry, do kapsy cyklopláštěnku
  • méně jak 5 °C: funkční tričko, zateplený dres s dlouhými rukávy, membránová bunda, zateplené membránové kalhoty nebo kalhoty s větruodolnou vrstvou, čepice pod helmu, brýle, zimní cyklistické rukavice, zimní tretry, do kapsy cyklopláštěnku

(zdroj: reflex.cz)

Pozor na sníženou viditelnost

Dny se krátí, podzimní sychravé počasí i zatažená obloha snižují viditelnost cyklistů nejen na silnicích. Opatřete nejen své kolo, ale také sami sebe viditelnými reflexními prvky. Dnes i za pár korun není problém zakoupit dostatečné osvětlení či lehké vesty a bundičky zaručující dobrou viditelnost. A když už nic, reflexní vesta, kterou mají všichni řidiči povinnost vozit v autech, je také více než dostatečná. Móda by pro vás tento moment měla být druhořadou záležitostí!

Bacha je to kluzké!

Listí, bláto a silniční označení - to vše se stává nebezpečné a klouzavé "území" na přírodních cestách i silnicích. Zejména na silnicích vlhko a nižší teploty dokáží udělat z bílých čar a značení na silnicích nebezpečnou klouzačku. Buďte tedy opatrnější než kdykoliv jindy při rychlých změnách směru nebo brzdění. Stejně tak i mokré listí a blátivý povrch, který za normálních podmínek perfektně znáte, můžete být na podzim jedno velké kluziště.

Zalepte si otvory na přilbách

Přestože v letních teplotách je moderní odvětrávání přilby vítáným společníkem, na podzim a v chladnějších teplotách je tomu naopak. Největší únik tepla je totiž povrchem hlavy. Ideálním řešením jsou tenké čepičky určené k použití pod přilbu nebo i šátky. Pokud i přesto je vaše hlava citlivá na chlad, zalepte si jednoduše otvory přilby klasickou izolepou. Odvětrání sice trochu utrpí, vše ale zase nahradí hlava pěkně v teploučku.

Dodržujte pitní režim

Přestože v chladu nepociťujeme potřebu konzumovat tekutiny stejně jako při parných letních teplotách, neznamená to, že tělo potřebuje méně tekutin než jindy. Nepodceňujte pitný režim a pijte pravidelně a dostatečně, i když nejste zcela žizniví.  

Nezapomenťe na své kolo, i ono na podzim "trpí" zhoršeným počasím

  • promažte řetěz - poslouží vám k tomu mazadla pro speciální podmínky (často označována jako extrém), které ochrání váš řetěz nejen před vodou
  • častěji udržujte a čistěte odpruženou vidlici – setřete nečistoty z vnitřních nohou a občas je promažte silikonovým olejem.
  • zabraňte pronikání vody do rámu - dochází k němu nejvíce v oblasti, kde je v sedlové trubce upnuta sedlovka. Poradíme jednoduchý, levný a účinný trik -  vytáhněte sedlovku, na spoj navlékněte kus staré duše a sedlovku opět namontujte do rámu.  

podzim poradna 

Vytisknout

Authorská poradna pro cyklisty - DÍL TŘETÍ

Tipy na jarní cyklovýlety 

V prvním díle Authorské poradny pro cyklisty jsme vám slíbili, že přineseme také tipy, kam na kole vyrazit a co zajímavého poznat, a to plníme. Proto třetí díl poradny je věnován tipům na jarní cyklovýlety...

...aneb kde stojí zato provětrat své kolo a nabrat do noh pár kilometrů

Cyklostezka Bečva - první „cyklodálnice" C1

Od pramenů Rožnovské a Vsetínské Bečvy až po soutok s Moravou máte na 160 km možnost poznávat pamětihodnosti, přírodní krásy, lidové tradice i místní speciality Valašska, Moravské brány a Hané. Bezpečné a komfortní stezky sledující tok Bečvy, jsou jako stvořené pro cyklisty a in-line bruslaře každého věku, ale využít je mohou i vozíčkáři, turisté a běžkaři. Více už na cyklostezkabecva.com.

Cyklostezka u Baťova kanálu - na kole tam po vodě zpátky

Baťův kanál je lemován páteřní cyklostezkou dlouhou více jak 80 km, na kterou dále navazují stezky a trasy v okolí, včetně Moravských vinařských stezek. Cyklostezku si jistě oblíbí jak dálkoví cyklisté, tak i in-line bruslaři, protože povrch cyklostezky je převážně asfaltový. Na své si tady přijdou určitě i rodiny s dětmi, senioři i tělesně postižení, kteří ocení takřka absolutní rovinu a přehledný terén. Více už na batacanal.com.

Cyklostezky v okolí České Lípy - pro všechny generace cyklistů

Cyklotrasy jsou vedeny po zpevněných silnicích a místních komunikacích s menším provozem, ale i po lesních či polních cestách. Jsou vhodné pro trekingová a horská kola a mají příznivé výškové poměry pro všechny generace cyklistů. Nejnovější cyklostezkou je stezka „Varhany" využívající zemní těleso bývalé železniční tratě z České Lípy až do Kamenického Šenova. V létě je vhodná pro cyklisty, in-line bruslaře i turisty a v zimě zase pro běžkaře. Více už na webu Turistických informací České Lípy

Cyklostezce Ohře - podél Ohře z Bavor až do Čech

Lehká trasa bez většího převýšení v délce 110 km a vede přes regiony Chebsko, Sokolovsko, Karlovarsko a Ostrovsko. Cyklostezka Ohře navazuje na Valdštejnovu cyklostezku v Bavorsku označenou jako Wallenstein-Radweg. Více už na webu cyklostezkaohre.cz.

Cyklostezka Brno - Vídeň - okolo vinohradů od Brna až do Vídně

Cyklistická stezka Brno–Vídeň spojuje dvě středoevropské metropole. Prochází převážně územím jižní Moravy a dolnorakouské oblasti Weinviertel. Tato cyklistická stezka je vedena mimo frekventované silnice po samostatných komunikacích pro cyklisty nebo po méně frekventovaných silnicích III. třídy. Díky mírnému klimatu je možné využít stezku téměř v každou roční dobu. Na moravském úseku je pro Vás připraveno 15 originálních cyklistických odpočívek s mapou trasy. Více už na webu brnoviden.cz.

Cyklotrasa v Jeseníkách - honba za čarodějnictvím

Cyklotrasa se vine česko-polským příhraničím a spojuje, mezi jinými Mohelnici, Šumperk, Jeseník a polskou Nysu, Otmuchow, Paczków. V regionu Střední Moravy se nachází zastávky v Mírově a v Mohelnici.V Mohelnici se pak nacházejí dvě pamětní desky - na místě upálení šumperského děkana Kryštofa Aloise Lautnera v roce 1685 a na tzv. čarodějnickém domku, kde byl vězněn. Alois Lautner byl obviněn z udělování křtů, sňatků a pohřbívání ve jménu satana. Více už na webu navstivtejeseniky.cz.

Labská cyklostezka - na kole až k prameni Labe

Labská stezka, která je na německém území známá pod názvem Elberadweg, je jednou z nejnavštěvovanějších stezek v Německu a zároveň je součástí sítě evropských tras EuroVelo. Na území ČR vstupuje pískovcovým údolím Českého Švýcarska. Odtud pokračuje přes Mělník, Nymburk, Dvůr Králové, dále po silnicích a hrázi zřejmě nejkrásnější české přehrady Les Království do historického města Hostinného a končí u nádraží ve městě Vrchlabí, které je významným turistickým centrem a východištěm do centrální části Krkonoš. Více už na webu labskastezka.cz.

Cyklostezka v Hořicích - směrem do pohádky

Cyklostezka na Jičínsku je zároveň první stavbou svého druhu v regionu Hořicka. Vedle cyklistů budou moci hladký asfalt stezky využívat i zdatnější jezdci na in-line bruslích, pěší či vozíčkáři. Stavba cyklostezky navazuje na zahájený projekt radnice Město bez bariér. Cyklostezku z centra Hořic k přírodnímu koupališti na Dachovech ozvláštňují také dřevěné plastiky s pohádkovými motivy. Více už na webu horice.org.

Cyklostezka Českomoravské pomezí - okolo biskupských rybníků 

Už od 16. století bylo na území dnešní turistické oblasti Českomoravské pomezí zakládáno mnoho rybníků, díky nimž se biskupové snažili pozdvihnout hospodářství regionu. Okruh je veden převážně po značených cyklotrasách, které jsou z důvodu návaznosti a atraktivity okruhu doplněny o čtyři neznačené úseky. Povrchy tras jsou asfaltové, šotolinové a lesní cesty vhodné pro trekkingová a horská kola. Trasa je středně obtížná, náročné je stoupání v obci Semanín a sjezd ke Psí kuchyni. Více už na webu ceskomoravskepomezi.cz

Cyklostezka v Pardubickém kraji - tam, kde skládali Smetana a Martinů

Kraj Smetany a Martinů se nachází v Pardubickém kraji, regionu vévodí města Litomyšl a Polička. Cyklotrasy vedou po lokálních malých silničkách nejzajímavějšími místy kraje. Trasy vedou: Od zámku do podzámčí, Od městských hradeb na Vysoký les, Malebou Vysočinou, Za masožravou rosnatkou, Za ohnivou sviní na hrad Svojanov, Pohodovka kolem Jedlovských rybníků a lidových staveb, Od Bystrého k Vírské přehradě a na rozhlednu. Více už na webu regionsm.cz

Další jarní tipy na cyklostezky po celé ČR, které často vedou od nebo k našim nejbližším sousedům, najdete na kudyznudy.cz

poradna3.dil 

Vytisknout

Authorská poradna pro cyklisty - DÍL DRUHÝ

Dopřejte svému kolu správnou pravidelnou péči

Stejně tak jako neváháte na pravidelnou údržbu zajet do svého autoservisu, nepodceňujte nutnost pravidelné údržby ani u svého dvoukolového "mazlíčka". Přestože je díky typu kola, brzd, odpružení, zátěži a podmínkách, ve kterých se se svým strojem pohybujete, taková údržba individuální. Obecná pravidla, kdy a jak často dopřát vašemu kolu, co potřebujete, existují. A my vám je prozradíme:

Spolu se servismany Authora jsme pro vás sestavili ideální harmonogram pravidelné údržby.

Po každé jízdě

  • Základní funkčnosti brzd, řazení a odpružení vidlice
  • Lehkost šlapání, otáčení řidítek a šlapacího středu
  • Rychloupínací šrouby
  • Těsnost systému u hydraulických brzd

Každý týden (cca 200km) zkontrolovat

  • Tlak v pneumatikách
  • Promazat řetěz
  • Vycentrování ráfků kol
  • Dotažení šroubových spojů
  • Dotažení třmenu a kotouče v případě kotoučových brzd

Každý měsíc

  • Umýt, osušit a provést důkladnější inspekci
  • Zkontrolovat protažení řetězu kalibrem (od 700km), vytahaný řetěz vyměnit
  • Vyčistit řetěz, všechna řetězová kola, po oschnutí promazat
  • Dezén a boky pneumatik
  • Opotřebení brzdových špalíků (destiček)
  • Únik oleje u odpružené olejové vidlice
  • Tlak vzduchu u vzduchové vidlice
  • Upnutí sedla, rychloupínací šrouby sedlovky a kol
  • Vyčištění a promazání vnitřních nohou odpružené vidlice nad stíracími kroužky
  • Promazání čepů brzd, měničů, přesmykačů a bowdenů

Každé 3 měsíce

  • Zkontrolovat dotažení matic a šroubů
  • Promazat sedlovou trubku a představec

Každých 6 měsíců (ideálně navštívit profesionální servis)

  • Vycentrovat kola
  • Promazat a seřídit brzdové tahy (bowdeny a lanka)
  • Vyměnit opotřebované brzdové patky
  • Promazat a seřídit tahy měniče a přesmykače (bowdeny a lanka)
  • Promazat náboje, čepy brzdových čelistí, představec, hlavové složení, ložiska pedálů
  • Promazat a zkontrolovat případnou vůlí šlapacího středu
  • Promazat spojení klik a středové osy
  • Pokud je to nutné zkontrolovat či vyměnit řetěz
  • Zkontrolovat stav brzdových botiček a destiček u diskových brzd

Malá rada na závěr, které možná s podivem platí i pro vaše kolo: Čistota je půl zdraví! Pokud budete udržovat své kolo pravidelně čisté, můžete předejít celé řadě problémů. A stejně tak platí, že pokud si sami nedokážete poradit, vyhledejte nejbližší profesionální servis.

udrzba pravidelna 

Vytisknout

Authorská poradna pro cyklisty - DÍL PRVNÍ

Dejte svému kolu správnou jarní údržbu

... odmění se vám při každém novém kilometru. A my jsme se zase rozhodli odměnit všechny naše cyklonadšence touto poradnou, na jejímž autorství se podílíme s naším partnerem Authorem - prostě se vším všudy AUTHORSKÁ PORADNA PRO CYKLISTY. Pravidelně nepravidelně vám budeme přinášet tipy, rady, doporučení jak se starat o vaše kolo, kam s ním vyrazit na výlet či protáhnout lýtka na nějaký ten závod, co si na kolo obléct, aby vaše jízda byla příjemná, ale i bezpečná nebo co vědět, když si chcete pořídit kolo nové a mnoho a mnoho další. Rádi přivítáme i vaše tipy, co byste rádi dozvěděli, co vás zajímá. Pište nám své náměty na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo do zpráv našeho Facebooku. A teď už se pusťmě do prvního dílu:

Někteří z vás možná neodložili svého dvoukolového miláčka ani přes zimu, někteří se teprve chystají na svou první vyjíždku. Pro vás všechny přinášíme pár základní rad, co udělat, než začnete počítat své první kilometry roku 2016. 

Jarní očista

Tak jako se rok co rok mnoho hospodyněk chystá na pořádný jarní úklid domácnosti, zaslouží si svou jarní očistu také vaše kolo. Houbičkou nebo vlhkým hadříkem umyjte rámy, vidlice, kola a vše vytřete do sucha. Pod případnými nánosy špíny se mohou skrývat praskliny na rámu, závady na vidlici ad., a ty není radno podceňovat.

Kdo maže, ten jede

A nemluvíme teď o mazání vnitřním nebo vnějším pod vašimi koleny :) Pro své kolo zvolte typ maziva pro jízdní kola
s možností do suchého nebo mokrého terénu. Suché mazivo se tolik nelepí, neusazují se na něm nečistoty. Mazání mokré do horších podmínek je sice lepivější, ale umožní řetězu vašeho kola fungovat i ve velkém mokru. Po nanesení maziva jej nechte zaschnout a přebytky otřete suchým hadříkem. Při této přiležitosti zkontrolujte i opotřebení řetězu. V každém cykloobchodě byste za pár korun měli koupit speciální měrku k tomuto účelu.

A co byste ještě nemělo uniknout jarní kontrole?

Brzdy, vycentrování kola a nahuštění pneumatik. U brzd je zejména nutné zjistit, jestli má brzdový špalík nebo v případě kotoučových brzd destička dostatečnou brzdnou sílu brzdné směsi. A vyzkoušejte si tzv. svůj brzdný efekt. Pohledem zkontrolujte vycentrování kola, věřte, že to nepřehlédnete. Centrklíčem - povolením či utažením pak napravte případné boční úmysly vašeho kola. Dohuštění plášťů je po dlouhém nepoužívání prostě nutností. Nemáte-li nahuštění tzv. oku, využijte služeb manometru, který doporučuje výrobce vašeho kola. A jak hustit? Do náročného terénu méně, asfaltka vyžaduje větší tvrdost. Jezdíte-li obojí, zvolte "něco mezi".

V rámci předsezónní očisty také nezapomeňte na dotažení šroubů (použití klasických imbusů) a v případě, že máte na svém kole odpružinou vidlici, nezapomeňte ani na ni. Stačí zevnitř otřít hadříkem a těsnění ošetřit silikonovým olejem.

Přijdou vám rady a doporučení příliš odborné a nic neříkající. Není vůbec žádnou ostudou obrátit se na odborníky. Lépe nechat dobře ošetřit kolo cizíma rukama než špatně vlastními. Odborný servis vám pomůže se vším potřebným, na co jsme i my určitě výše pozapomněli, a případně zajistí i potřebnou výměnu opotřebených části vašeho kola a další nezbytné seřízení.

Na co se můžete těšit příště - v díle druhém? 

Připravili jsme pro vás ideální harmonogram pravidelné údržby ať už po každé jízdě či po pravidelných delších úsecích používání. 

poradna author

Vytisknout

POHODA, BABÍ LÉTO, BURČÁK - 9. 9. 2017

Partneři závodu

Mediální partneři

ceska-televize-logo

CT-sportilovejiznimorava

Author Valtické Cyklobraní - závod horských kol
Junior Golf Club Břeclav, o.s., Na Pěšině 2472/17, 69003 Břeclav

© Cyklobraní | vytvořil www.pixelhouse.cz